בדיקת CT חזה & ריאות

ה-CT – שפותח כבר ב-1972 ע"י חוקר בריטי בשם גודפרי האונספילד (שזכה על כך בפרס נובל) – הוא אחד המכשירים החשובים ביותר בשימוש הרפואה כיום. בזכותו ניתן לבצע אבחונים מדויקים ומהירים בשלל מצבים רפואיים, כולל כאלה רגישים ומוכבים מטבעם, ולעזור לאינספור בני אדם להגיע לבריאות מיטבית.

בדיקת CT חזה & ריאות - מתי צריך לעבור אותה?

אחת הבדיקות החשובות המתבצעות באמצעות מכשירים אלה, שהשתכללו במידה ניכרת בשנים האחרונות, היא CT חזה. בדיקת CT חזה, שנקראת גם CT ריאות (שכן איבר חשוב זה הוא חלק מבית החזה ובמקרים רבים הוא הסיבה למעבר הבדיקה), מומלצת בעיקר ככלי לאבחון מוקדם של סרטן הריאה, להערכת התפקוד של כלי הדם הכליליים שבלב, לאיתור תסחיפים ריאתיים (מצב שעלול להוביל לסכנת חיים) ולאבחון מחלות נוספות באזור זה.

למי כדאי לעבור CT ריאות?

קהל יעד אחד חשוב במיוחד של בדיקת CT ריאות הוא מעשנים כבדים. במקרים אלה מתבצעת בדיקת CT ייעודית לאיתור ממצאים שמעידים על קיומו של סרטן הריאה שנחשב לקטלני ביותר מבין כל סוגי הסרטן (בארה"ב למשל יותר מרבע ממקרי המוות עקב סרטן הם כתוצאה מסרטן בריאות, ובעולם כולו מתים יותר ממיליון בני אדם בשנה מסיבה זו).

קבוצת הסיכון מוגדרת כגברים ונשים שעברו את גיל 54 וצברו 10 שנות עישון של חפיסה אחת מדי יום (או כמות דומה של סיגריות שנפרסה על פני פרק זמן אחר). שימו לב – ההמלצה לעבור CT ריאות תקפה גם למי שנגמל מההרגל המזיק אבל בעברו 10 שנות עישון.

בנוסף מומלץ לעבור בדיקת CT ריאות אם מופיעים תסמינים שעלולים לנבוע מסרטן בריאות: שיעול מתמשך, שיעול שונה מהרגיל, הפרשה של ליחה דמית, כאבים בחזה או בכתף (ובפרט במהלך שיעול או תוך כדי שאיפת אוויר עמוקה), ירידה בתיאבון, קשיי בליעה, תשישות, נפיחות של בלוטות לימפה בצוואר, התעגלות וגדילה של קצות האצבעות בידיים ודלקת בבית החזה שגם טיפול תרופתי לא מעלים. שימו לב – תסמינים אלה לא מעידים בהכרח על קיומו של סרטן אלא יכולים להיות תוצאה של מחלות אחרות, ועל כן חשוב האבחון המדויק. אבחון מוקדם משפר במידה משמעותית את הסיכוי לנצח את המחלה הקשה.

בנוסף תבוצע בדיקת CT חזה כחלק מהיערכות לניתוח באזור, כשמתגלים ממצאים לא תקינים בצילום חזה רגיל ונדרשת תמונת מצב מפורטת יותר, כשישנו חשד לגרורות באזור וכשנדרשת הערכת נזק מדויקת לאחר טראומה לאזור בית החזה, הצלעות, הריאות וכלי הדם שבו. 

כיצד מתבצעת בדיקת CT חזה?

בדיקת CT חזה נמשכת דקות בודדות עד 20-25 דקות, בהתאם למטרה הספציפית. פעולתו של המכשיר היא למעשה אוסף של צילומי רנטגן מזווית שונות בעוד הנבדקים שוכבים על מיטה שנכנסת אל ה-CT ויוצאת ממנו לסירוגין. הבדיקה אינה פולשנית ולא מכאיבה, אם כי תיתכן אי נוחות קלה עקב הצורך לשכב ללא תזוזה (תנועה פוגמת בממצאים). נבדקים בעלי קלסטרופוביה יכולים להיעזר בפתרונות שונים על-מנת לעבור את הבדיקה החשובה. במרבית המקרים החזרה לשגרה הינה מידית.

מומלצת אנגיוגרפיה של בית החזה?

אנגיוגרפיה של בית החזה היא סוג ספציפי של בדיקת CT חזה אשר מתמקדת במצבם של כלי הדם באזור. באופן דומה ישנה גם אנגיוגרפיה שמהווה סוג ספציפי של CT ריאות והיא מתמקדת בעורקי הריאות.

אנגיוגרפיה חזה מומלצת כשישנו חשד לבעיה כלשהי בכלי הדם החשובים שבבית החזה. בפרט ניתן לאבחן באמצעות CT ייחודי זה מפרצת באבי העורקים (אאורטה) – מצב שבו העורק הראשי שמוביל דם מהלב אל כל חלקי הגוף, ושקוטרו התקין הוא כ-3 ס"מ, מתרחב ועל כן עלול להיקרע או להיפרץ. מפרצת קלה מחייבת מעקב (על בסיס בדיקות CT תקופתיות) ומפרצת חמורה מחייבת ניתוח.

אנגיוגרפיה ריאות מומלצת במקרים שבהם ישנו חשד לתסחיף ריאתי – קריש דם שעלול לשוט בתוך זרם הדם אל תוך הריאות ולהרוס אותן. ישנם מצבים שבהם תסחיף ריאתי מוביל למוות, ובכל מקרה חשוב מאוד לאבחן אותו בהקדם וכמובן במדויק כדי לאפשר טיפו יעיל במצב המסוכן.

בדיקות אלה מבוצעות בעזרת חומר ניגוד שתפקידו להפוך את ממצאי המכשיר לברורים יותר ובכך להקטין את הסיכון לטעויות במהלך הפענוח (טעויות שהמחיר עליהן עלול להיות יקר מאוד). המלצה נוספת במצבים רגישים אלה היא לבקש חוות דעת שניה – כלומר פענוח פרטי שמבוצע על-ידי נוירו-רדיולוגית בכירה ומנוסה מאוד, כך שהסיכון לפענוח שגוי הופך אפסי.

האתר נבנה ❤ על ידי חברת SITE IT © כל הזכויות שמורות 2019