בעיות ראייה

פגיעה בראייה על רקע נוירולוגי מחייבת בירור מעמיק – על-מנת למצוא את הפתרונות הנכונים ולמנוע את החמרת המצב. בדיקת MRI היא בדיקת הדימות המתקדמת ביותר הקיימת כיום, ובפרט היא מספקת תמונת מצב מפורטת ומדויקת מאוד של האזור הרלוונטי. על בסיס ממצאי הבדיקה ניתן להבין מהם הגורמים לפגיעה בראייה וכיצד לטפל בהם. בעמוד זה תמצאו מידע אודות המקרים שבהם מומלצת בדיקת MRI וכן פרטים אודות תהליך הדימות.

מתי נדרשת בדיקת MRI כדי לאבחן בעיית ראייה?

לקויות ראייה מסוגים שונים עלולות להיווצר עקב סיבות רבות. כשרופא העיניים שמטפל באדם מעריך כי ייתכן שהרקע הוא פגיעה נוירולוגית, הוא יפנה את האדם למכון MRI.

מצב אחד כזה הוא דלקת בעצב הראייה. עצב הראייה כולל יותר ממיליון סיבי עצב שמעבירים אותות עצביים מהעיניים אל המוח שם מפוענח המידע ומתורגם לכדי תמונה. דלקת בעצב זה גורמת לכאבים בעיניים, קושי לזהות צבעים, בחלק מהמקרים אובדן ראייה זמני באחת העיניים ובאופן כללי ירידה באיכות הראייה. אבחון אופטיק נאוריטיס, זהו המונח המקצועי לדלקת, מבוסס על בדיקת ראייה באמצעות מכשיר שנקרא אופטלמוסקופ (שמאפשר התבוננות בחלק האחורי של גלגל העין) ועל בדיקת MRI. בחלק מהמקרים אופטיק נאוריטיס היא סימפטום ראשון להתפתחות טרשת נפוצה, וגם זו כמובן סיבה חשובה לאבחון מהיר.

גם כפל ראייה או פזילה עלולים להיות תוצר של בעיה עצבית. תאי העצב שמשתתפים בתהליך הראייה עלולים להינזק עקב זיהום, חבלה, בעיה הקשורה לכלי הדם, אירוע מוחי או גידול – והדרך האפקטיבית ביותר להבין האם אכן ישנה בעיה נוירולוגית ואם כן מדוע היא נוצרה היא בדיקת MRI.

מהי בדיקת ה-MRI הנחוצה לצורך אבחון בעיית הראייה?

ברוב המקרים תתבצע בדיקת MRI של עצב הראייה שהוא המרכיב העיקרי של המערכת הנוירולוגית שלוקח חלק בתהליך הראייה. בהתאם למאפיינים הספציפיים של כל מקרה, ייתכן גם צורך בסריקה של אזורים אחרים – למשל כדי לזהות לחץ תוך גולגולתי, בעיות שונות בכלי דם (כגון אוטם) וכו'.

עוד בדיקה נפוצה היא MRI של ארובת העין. בדיקה זו תתבצע כשישנו חשד לדלקת בארובה עקב זיהום או בגלל מחלה שפוגעת בבלוטת התריס. בין השאר יפנה הרופא המטפל לבדיקה זו מטופלים הסובלים מבלט עין, עין שקועה, פזילה, ראייה מטושטשת, תנועת עיניים מוגבלת ועיניים אדומות.

כיצד מתבצעת בדיקת MRI?

בדיקת MRI מבוססת על שדה מגנטי רב עוצמה ועל שיגור גלי רדיו אל האזור שאותו רוצים לסרוק. כשהמכשיר מופעל, יוני המימן שבמולקולות המים ברקמות השונות זזים ממקומם, וכשנפסק שידור גלי הרדיו היונים הנ"ל חוזרים אל המיקום המקורי שלהם. האנרגיה של התזוזה וההדהוד מתועדת ומתורגמת לתמונה של הרקמות הרלוונטיות. 

הבדיקה אינה פולשנית וגם לא כרוכה בכאב אם כי תיתכן אי נוחות עקב הצורך לשכב בלי תזוזה לאורך כל הבדיקה – בין 20 ל-45 דקות, בהתאם למאפיינים הספציפיים של הסריקה אצל נבדק ונבדקת. בחלק מהמקרים נדרש צום של מספר שעות לפני ה-MRI, וכמו כן מומלץ להגיע בבגדים נוחים. לפענוח ממצאי ה-MRI יש חשיבות רבה מאוד, ובמידת הצורך אפשר לבקש גם פענוח MRI פרטי – כך שתוכלו להיות בטוחים שהאבחון יתבסס על מידע מדויק ומלא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *