בעשורים האחרונים השתפרו הטכנולוגיות שנועדו להבטיח את בריאות העובר. טכנולוגיות שמטרתן לזהות סימנים רצויים או לא רצויים מוקדם ככל האפשר. MRI עוברים הינו בדיקת תהודה מגנטית, שמאפשרת לסרוק את גופו של העובר ללא חשש. המחקר המדעי והרפואי גילו כי סריקת תהודה מגנטית איננה פולטת קרינה מזיקה. זאת, בניגוד לצילומי רנטגן, למשל. באמצעות המכשור המשוכלל, המשמש בהצלחה מעל ל-20 שנה, מקבלים הרופאים רזולוציה פנימית מאוד ברורה, של גוף העובר. בפרט, משמשת הבדיקה לבדיקת מערכת העצבים המרכזית.

במה מסייעת בדיקת ה-MRI עוברים

בדיקת MRI לעוברים אושרה לביצוע על ידי מיטב גופי הפיקוח בעולם ובארץ. גם ה-FDA האמריקני קובע כי ניתן לבצע את הבדיקה ללא חשש. הבדיקה מסייעת לבדוק את גופו הפעוט של העובר, מבלי שצריך לנקוט הליכים כמו הרדמה או טשטוש. לעיתים, הבדיקה תשמש כאמצעי משלים, למשל של אולטרה סאונד, במידה ויש צורך בבירור נוסף. ניתן לבדוק את התפתחות המוח ולשלול חששות למומים שונים. בהמשך הבדיקה עשויות להתקבל החלטות חשובות. למשל טיפולי ניקוז של נוזלים, ניתוחים זעירים וחדשניים בטכניקה אנדוסקופית ועוד. תוצאות הבדיקה יכולות לסייע לרופא הנשים או לנוירוכירורג להעניק ייעוץ נאות להורים.

מתי נשתמש בבדיקת MRI עוברי

בוודאי את או אתה רוצים לדעת מתי בדיוק משתמשים בבדיקה החשובה הזאת. מתי משתמשים בבדיקת MRI בהריון, לבדיקת העובר. הבדיקה נועדה על מנת להבהיר להורים וגם לצוות הרפואי מה מצב ההיריון. המידע אשר נאסף במהלך הבדיקה יכול לאמת או להפריך פגיעה במוח, ליקויים בחומר האפור או בחומר הלבן. ניתן לזהות אי סדירות או פגם במערכת העצבים. המידע יכול לאפשר קבלת החלטות כאשר יש להורים ספק האם להמשיך או לא להמשיך את ההיריון.

כמובן, ההחלטה היא של ההורים, אפשרי בליווי של וועדה להפסקת היריון. הבדיקה יכולה לזהות סימנים לציסטות במוח, הצטברות נוזלים, לקויות בעמוד השדרה ובחוט השדרה. בהחלט ראוי לציין שבחלק מהמקרים, אפשרי טיפול יעיל שימנע התפתחות של ליקויים או יחסוך טיפולים קשים יותר, לאחר הלידה. בהתאם לתוצאות, ישנם מקרים שבהם יוחלט על זירוז והקדמת הלידה. הכל בהתאם למצב, לפי שיקול הדעת הרפואי, בהתאם לפיענוח התוצאות ובשיתוף ההורים. פענוח התוצאות יכול להביא לטיפולים חשובים כגון ניקוז ריאות או טיפול בכליות (אם הן חסומות).

הכנות לקראת בדיקת MRI עוברים

לקראת ביצוע הבדיקה, תקבל הנבדקת את כל המידע בנוגע לצורת הבדיקה ואופן ההתנהלות. המכשור מותאם לגופה של האישה ההרה. כלומר, הפתח בצורת הצינור שמאפשר את כניסות גוף הנבדקת, גדול יותר. במידת הצורך, ניתן להיעזר בתרופת הרגעה. אפשרי כי יידרש צום. קבלת התוצאות לאחר בין יום אחד לשבועיים (תלוי אם הבדיקה מבוצעת באופן פרטי או לא).

כיצד מתבצעת בדיקת MRI בעוברים?

לצורך קיום בדיקה תתבקש האישה לשכב על מיטה. השכיבה היא על הגב ואז המיטה מוסעת לאחור. המיטה, ועליה הנבדקת, נמצאים כעת בתוך צינור גלילי, בלב מגנט רפואי. הבדיקה, תהודה מגנטית, עושה שימוש במגנט, שמשדר את הנעשה בתוככי גופו של העובר. ניתן להשיג כך סריקה אפקטיבית של אזור המוח, הכליות, דרכי השתן, הריאות ועוד. הבדיקה עצמה איננה ארוכה ובסיומה יתבצע פענוח על ידי רופא שהוא רדיולוג בהכשרתו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *