מהי בדיקת סיטי

CT ראשי תיבות של Computerized Tomography, ובתרגום מאנגלית הינה טומוגרפיה ממוחשבת. בדיקת סיטי הינה בדיקה שנעשית באמצעות צילומי רנטגן, הקרינה החוזרת מביאה תמונה מלאה ומפורטת של האיברים. בדיקה זו לוקחת בדרך כלל עד 30 דקות, וזה משתנה לפי סוג המכשיר וסוג הבדיקה. לרוב אין צורך בהרדמה. 

כיצד להתכונן לבדיקת סיטי?

בדיקת CT היא בדיקת הדמיה נפוצה מאוד בזכות היותה מדויקת מאוד, המהירות שבה היא מתבצעת (נמשכת מספר דקות בלבד) והעלות הנמוכה שלה. מדי יום מתבצעות בדיקות CT רבות מאוד מכל הסוגים – CT ראש, CT עמוד שדרה, CT בטן, CT ריאות ועוד – וכדאי לדעת כיצד יש להתכונן לדימות במכשיר זה.

חומר ניגוד

בדיקת ה-CT עצמה נחשבת לבטוחה (למרות שהיא כרוכה בחשיפה לקרינה), לא מעורב בה כאב ואין לה תופעות לוואי. יחד עם זאת בחלק מהמקרים, על-מנת שהממצאים יהיו ברורים יותר, הנבדקים מקבלים חומר ניגוד (בשתייה או בזריקה), וחומר זה עלול לגרום לתגובה אלרגית. בהתאם מי שסובל ממחלת כליות, מחלות לב, סוכרת, אסתמה או תפקוד לא תקין של בלוטת התריס חייב ליידע על כך את צוות המכון בו תתבצע הבדיקה, על-מנת שתישקל האופציה של ביצוע ה-CT ללא חומר ניגוד.

טשטוש או הרדמה

באופן עקרוני אין צורך בטשטוש או הרדמה לקראת בדיקת CT. במקרים שבהם ישנו חשש שהנבדקים יחוו לחץ עז מדי עקב השהות בחלל הצר והסגור, גם אם מדובר כאמור בשהות קצרה מאוד, ניתן לסייע להם באמצעות תרופות הרגעה, טשטוש או הרדמה.

צום

בחלק מהבדיקות – בהתאם לסוג ה-CT הספציפי ולהחלטה האם עוברים את הבדיקה עם חומר ניגוד או בלעדיו ואם יש צורך בטשטוש או הרדמה – ייתכן שהנבדקים יידרשו לצום של מספר שעות. הנחיות מדויקות יינתנו במועד קביעת התור.

לבוש

מומלץ להגיע למכון הסי.טי בלבוש שאינו לוחץ או הדוק מדי, כך שבמהלך השהות בתוך המכשיר אי הנוחות תהיה מינימלית. תכשיטים כדאי להשאיר בבית.

פענוח

צילום ה-CT עצמו נמשך כאמור דקות בודדות בלבד, אבל ההמתנה לפענוח עלולה להימשך גם עד שבועיים, וזאת עקב העומס הרב השורר על מערכת הבריאות הציבורית בישראל. ניתן לפנות לשירות פענוח CT פרטי, ולקבל את התוצאות כבר תוך 24 שעות – בדרך זו נחסכת ההמתנה הארוכה, שמטבעה עלולה להיות מורטת עצבים, ואם ישנו צורך בטיפול, הוא יינתן ללא עיכובים מיותרים.

האתר נבנה ❤ על ידי חברת SITE IT © כל הזכויות שמורות 2019